Program koncertu OPERA XIX-WIECZNA
11 sierpnia
OPERA XIX-WIECZNA
Paulina Gocałek -sopran,
Mateusz Michałowski – baryton,
Olha Kozlan – fortepian
Zapraszamy do galerii zdjęć
Pobierz program[.pdf]
W programie:
Gaetano Donizetti „L’elisir d’amore” (1832)
Benedette queste carte…Della crudele Isotta – Adina
Come paride vezzoso – Belcore
Giuseppe Verdi „Rigoletto” (1851)
Pari siamo – Rigoletto
Figlia! Mio padre! (cz. I) – Rigoletto, Gilda
Gualtier Maldè Caro nome – Gilda
Cortigiani, vil razza dannata – Rigoletto
Mio Padre! Dio! Mia Gilda… Tutte le feste…
Si, vendetta – Rigoletto, Gilda
Vincenzo Bellini „I Puritani” (1834)
O rendetemi la speme … Qui la voce – Elwira
Ah, per sempre – Riccardo
Giacomo Puccini „La Bohème” (1896)
Quando me’n vo … Gioventù mia tu non sei morta – Musetta, Marcello
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Na początku XIX wieku opera włoska nadal korzystała z osiągnięć genialnego Wolfganga Amadeusza Mozarta. Pierwsze 40 lat zdominowały opery Gioacchina Rossiniego (Cyrulik sewilski, Włoszka w Algierze, Tankred, Semiramida), Gaetano Donizettiego (Don Pasquale, Napój miłosny, Łucja z Lammermoor) i Vincenzo Belliniego (Lunatyczka, Norma, Purytanie), wymagające doskonałej techniki wokalnej bel canto. W połowie XIX wieku na scenie muzycznej pojawił się Giuseppe Verdi, twórca dramatu muzycznego (równolegle z koncepcją niemieckiego kompozytora Ryszarda Wagnera). Jego przełomowe dzieła Rigoletto, Trubadur i Traviata prezentowały mało patetycznych bohaterów – błazna, cygankę, kurtyzanę. Elementy zarysowane przez Verdiego w tych dziełach, m.in. eksponowanie realistycznych przeżyć bohaterów, stały się siłą jego kolejnych oper (Don Carlos, Aida, Otello, Falstaf).
W Polsce obok popularnej opery włoskiej grano narodowe opery Stanisława Moniuszki (Straszny Dwór, Halka, Verbum nobile, Flis). W Niemczech dramaty muzyczne tworzyli Carl Maria von Weber (Wolny strzelec, Oberon) i Richard Wagner autor koncepcji synkretycznego dzieła (Lohengrin, Tannhäuser, Tetralogia, Latający Holender Tułacz, Parsifal). W Rosji komponowali przede wszystkim: Modest Musorgski (Borys Godunow), Aleksander Borodin (Kniaź Igor) i Nikołaj Rimski‑Korsakow (Mozart i Salieri, Bajka o carze Sałtanie). Czescy XIX-wieczni kompozytorzy operowi to Bedřich Smetana (Sprzedana narzeczona) i Antonín Dvořák (Rusałka). We Francji do połowy XIX wieku dominowała grand opéra czyli opera heroiczna o tematyce bohatersko-historycznej. Jej przedstawicielami byli Giacomo Meyerbeer (Hugenoci, Robert Diabeł), Daniel Auber (Niema z Portici, Fra Diavolo), Jacques Fromental Halévy (Żydówka). Głównym przedstawicielem francuskiej opery lirycznej był Charles François Gounod, twórca Fausta, powstałego na kanwie utworu Goethego, oraz opery Romeo i Julia.
Dwie opery, które powstały pod koniec wieku XIX: Pajace Ruggiero Leoncavalla z 1892 i Rycerskość wieśniacza Pietro Mascagniego z 1890, grane są razem i uważane za pierwsze opery werystyczne, wstęp do oper XX- wiecznych. Giacomo Puccini, kompozytor przełomu wieków, w XIX skomponował Manon Lescaut (1893), Cyganerię (1896) i Toskę (1900).
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Paulina Gocałek – sopran. Laureatka konkursów wokalnych: I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Viva Calisia (Wyróżnienie II st.), XIV Konkursu Wokalnego Złote Głosy (Nagroda Specjalna ZASP), IX Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Zdzisławy Skwary (Nagroda Specjalna za wykonanie arii Nanetty z opery Falstaff), IX Międzynarodowego Konkursu Operetkowo – Musicalowego im. I. Borowickiej (Wyróżnienie oraz Nagroda Specjalna), I Międzynarodowego Konkursu Pieśni ArtSong Opus 2021 (Wyróżnienie II st. w kategorii duet kameralny – z pianistką Julią Łozowską), II Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. H. Słonickiej w Suwałkach (III Miejsce w kategorii Absolwentów Uczelni Muzycznych), II Ogólnopolskiego Konkursu im. St. Jopka (II miejsce podczas eliminacji w woj. mazowieckim), II Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. B. Paprockiego w Bydgoszczy (Nagroda Fundacji M. Sembrich-Kochańskiej dla Najlepszego Sopranu Koloraturowego).
Mateusz Michałowski – baryton. W dorobku artystycznym ma tytułowe role w Gianni Schicchi w Operze Narodowej i na scenie UMFC oraz w Rigoletcie z Teatrem Wielkim w Łodzi a także role Renato w Un ballo in Maschera w Operze Śląskiej, Giorgio Germonta w La Traviata w Operze Państwowej w Burgas, Prologo w Pagliacci w Operze Państwowej Stara Zagora. W 2022 r. został laureatem I nagrody na First National Competition for Young Singers with International Participation ,, Stoyan Popov”.
Olha Kozlan – pianistka, absolwentka Lwowskiej Państwowej Akademii Muzycznej im. M. Łysenki. Stypendystka Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Gaude Polonia 2024. Koncertuje zarówno jako solistka jak i akompaniatorka, towarzysząc śpiewakom na różnych konkursach, festiwalach oraz kursach mistrzowskich. Obecnie jest uczestniczką Programu Kształcenia Młodych Talentów – Akademia Operowa oraz akompaniatorką na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.