Koncert i wystawa 14 lipca 2019

Zobacz galerię zdjęć

Muscada String Quartet

Ada Dobrowolska – skrzypce
Paweł Dębski – skrzypce
Jan Czyżewski – altówka
Antoni Majewski – wiolonczela

W programie:

Stanisław Moniuszko:
Kwartet F-dur
Wolfgang Amadeus Mozart:
Kwartet G-dur KV 387

Wystawa: Piotr Pańkowski: „Psy”

Muscada String Quartet to zespół złożony z młodych muzyków, absolwentów i studentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Na jego repertuar składają się zarówno klasyczne pozycje literatury kwartetowej jak i współczesne kompozycje twórców polskich i europejskich. Zespół powstał w marcu 2018 r. Poza wieloma koncertami na ważnych polskich scenach, takich jak siedziby Orkiestry Sinfonia Varsovia i Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, może poszczycić się udziałem w prestiżowym Międzynarodowym Konkursie im. Karola Szymanowskiego. Kwartet pracuje pod kierunkiem doktora Michała Bryły.

Zgodnie z uchwałą Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej rok 2019 ustanowiony został Rokiem Stanisława Moniuszki. Utwory naszego kompozytora narodowego pojawią się w tegorocznym cyklu aż w trzech koncertach.
Moniuszko urodził się 5 maja 1819 w Ubielu, a zmarł 4 czerwca 1872 w Warszawie. Skomponował 9 oper, w tym najbardziej znane: Straszny Dwór i Halkę, 3 balety, 8 operetek, 3 msze, 5 kantat i 268 pieśni zebranych w 12 zeszytach zwanych Śpiewnikami Domowymi, 3 utwory symfoniczne i szereg fortepianowych. W zasadzie jedyne kameralne utwory na zespół instrumentalny to 2 kwartety smyczkowe. Dzisiaj zaprezentujemy Państwu kwartet F-dur. Drugi, w tonacji d-moll, Moniuszko ofiarował Józefowi Elsnerowi, nauczycielowi Fryderyka Chopina. Oba utwory to kompozycje młodzieńcze, ukończone najprawdopodobniej jesienią 1839 r. Charakteryzują się typową dla Moniuszki prostotą i śpiewnością, pod względem stylistycznym pozostają pod wpływem klasyków wiedeńskich (menuetowy charakter scherza w obu kwartetach).

Wolfgang Amadeus Mozart (27.01.1756-5.12.1791) skomponował 26 kwartetów smyczkowych. Sześć z nich (KV 387, KV 421, KV 428, KV 458, KV 464, KV 465) skomponował w Wiedniu w latach 1782-1785. Nazywane są Kwartetami Haydnowskimi, ponieważ zainspirowane były kwartetami Haydna op.33 i jemu zostały zadedykowane. Po wysłuchaniu ich Haydn powiedział Leopoldowi Mozartowi, ojcu Wolfganga:

„Przed Bogiem i jako uczciwy człowiek mówię wam, że wasz syn jest największym kompozytorem znanym mi osobiście lub z imienia; ma smak, a ponadto najgłębszą wiedzę na temat kompozycji”.

Kwartety te wykonywali obaj kompozytorzy w mieszkaniu Mozarta. Haydn grał na skrzypcach, Mozart na altówce.
Dziś usłyszą Państwo pierwszy z nich, KV 387 w tonacji G-dur. Zawiera on typowo cztery części: chromatyczne Allegro vivace assai, Menuetto z triem w tonacji g-moll (w standardowej budowie kwartetu Menuet stanowi trzecią część), powolne Andante cantabile w C-dur oraz Allegro molto z kunsztowną fugą, opartą na 4 całych nutach, które to wykorzystał Mozart w finale Symfonii Jowiszowej w 1788 roku.

„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„
Piotr Pańkowski – malarz, rysownik, wykładowca, absolwent Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP, wychowanek prof. Jacka Sienickiego i prof. Wiesława Kruczkowskiego.

Nigdy nie traktowałem sztuki z nabożną powagą, choć wypełnia ona moje myśli i serce to sądzę, że tak jak wiele innych dziedzin ludzkiej działalności jest tylko droga do celu, a nie celem samym w sobie. Nie wierzę w jednoznaczną słuszność różnego rodzaju teorii artystycznych, takich czy innych izmów. Wszystkie one mogą być dobre jako etapy naszych poszukiwań, ale są obarczone błędami i śmiesznostkami ludzkiej kondycji. Pierwsza myśl jest prosta i za nią podążam, moje rozbawienie budzą kształty zwierząt, pasiaste, plamiaste, cętkowane, łaciate z mordami smutnymi, zdziwionymi, głupkowatymi i radosnymi, maszkarony wszelakie, bestie raz dzikie raz łagodne jak baranki, śliskie i futrzaste, nastroszone i ulizane. Cała ta menażeria jest dla mnie jawnym dowodem na poczucie humoru Pana Boga.

Zobacz stronę artysty:
http://www.piotrpankowski.pl

 

Pobierz program [.pdf]

TAGI/ETYKIETY: ,