Koncert 20 sierpnia 2017

ARIE I PIEŚNI RELIGIJNE

Dorota Lachowicz – mezzosopran

Agnieszka Kurowska-Janecka – sopran

Bartosz Jakubczak – organy

WYSTAWA: Kapliczki – opowieść o cystersach i o Śląsku

Agnieszka Kubica – fotografia (pokaz slajdów)

Zobacz zdjęcia

Program:

Johann Sebastian Bach:
Fantazja c-moll BWV 562
aria Ach, es bleibt in meiner Liebe z kantaty Du sollt Gott, deinen Herren, lieben, BWV 77,
aria Et exultavit z Magnificatu BWV 243,
aria Bekennen will ich seinen Namen z kantaty BWV 200,
aria Jesus bleibet meine Freude z kantaty BWV 147,
Johann Jacob Froberger: Partita VI „auff die Mayerin” FbWV 606 ,
Camille Saint-Saëns: Ave Maria,
Antonio Vivaldi: aria Eia Mater ze Stabat Mater,
Gioachino Rossini: aria Crucifixus z Petite Messe Solennelle,
John Stanley: II Voluntary in a z cyklu Ten Voluntaries for the Organ or Harpsichord ,
Gaetano Donizetti: Ave Maria,
Francesco Paolo Tosti: Ave Maria,
Gabriel Fauré: aria Pie Jesu z Requiem,
Cesar Franck: Panis Angelicus.

Dorota Lachowicz jest absolwentką Wydziału Wykonawstwa Instrumentalnego i Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem). Umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich w kraju i za granicą, między innymi u Nelli Anfuso, Fedory Barbieri, Christiana Elsnera. Debiutowała na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi w roli Jasia w operze Jaś i Małgosia E. Humperdincka. Od 1993 r. jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Ma w repertuarze wiele partii w operach Monteverdiego (Penelopa w Powrocie Ulissesa, Ariadna w Lamencie Ariadny, Ottavia w Koronacji Poppei), Purcella (Czarownica w Dydonie i Eneaszu), Händla (Kornelia w Juliuszu Cezarze), Campry (Clorinda w Tankredzie), Rossiniego (Izabella we Włoszce w Algierze, Rozyna w Cyruliku sewilskim), Mozarta (Trzecia Dama w Czarodziejskim flecie, Dorabella w Cosi fan tutte), Czajkowskiego (Olga w Eugeniuszu Onieginie), Strawińskiego (Baba-Turek w Żywocie rozpustnika), Rudzińskiego (Antygona), Matuszczak (Zbrodnia i kara, Quo vadis). W 1999 r. zadebiutowała w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (Jadwiga w Strasznym Dworze Moniuszki, reż. Andrzeja Żuławskiego). Wykonuje również dzieła oratoryjno-kantatowe różnych epok (J.S. Bacha, Händla, Pergolesiego, Vivaldiego, Scarlattiego, Mozarta, Rossiniego, Szymanowskiego) oraz rozległy repertuar pieśniarski. Szczególną uwagą darzy twórczość kompozytorów polskich: Chopina, Moniuszki, Paderewskiego Niewiadomskiego, Karłowicza, Szymanowskiego, Bacewicz. Współpracowała m.in. z Kazimierzem Kordem, Jackiem Kaspszykiem, Agnieszką Duczmal, Stefanem Stuligroszem, Nello Santim, Michaiłem Jurowskim, Jean-Claude Malgoirem, Kai Bumannem. Z zespołem WOK gościła na scenach teatrów operowych Francji, Hiszpanii, Niemiec, Japonii, Libanu. Występowała z orkiestrami Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Norddeutsche Philharmonie Rostock, Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Kameralną PR „Amadeus”, Sinfonia Varsovia, zespołami Il Tempo i Concerto Avenna. Brała udział w polskich i zagranicznych festiwalach muzycznych (Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Festiwal Mozarta w Madrycie, Festiwal Beethovena, Al Bustan w Bejrucie, Wiener Musiksommer, Mecklenburg-Vorpommern w Rostocku, Letnich Koncertach Brandenburskich, Musica Religiosa w Hiszpanii, Muzyczny Festiwal w Łańcucie). W swoim dorobku fonograficznym ma kilkanaście płyt. Za wybitne osiągnięcia została odznaczona Brązowym (2005) i Srebrnym Krzyżem Zasługi (2011).

Agnieszka Kurowska-Janecka jest absolwentką Wydziału Wokalno – Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie doc. Magdaleny Bojanowskiej. Studia ukończyła w 1986 r. z wyróżnieniem i nagrodą dla najlepszego studenta roku. Laureatka konkursów wokalnych im. Jana Kiepury (1986), Karola Szymanowskiego (1987), Adama Didura (1989). W latach 1984-1985 była adeptką-solistką w Teatrze Wielkim w Warszawie, dwukrotną stypendystką Ministra Kultury i Sztuki. W latach 1985-2009 solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. Współpracowała z Teatrem Wielkim-Operą Narodową, Operą Bałtycką, Teatrem Wielkim w Poznaniu. W 1987 r. zagrała rolę Fiordiligi w filmowej wersji opery Cosí fan tutte w reżyserii Krzysztofa Tchórzewskiego. Ma w repertuarze ponad 40 pierwszoplanowych ról operowych, w tym 18 mozartowskich, a także partie oratoryjne od baroku do współczesnych, pieśni impresjonistów francuskich i romantyków rosyjskich oraz niemieckich, ale szczególnie ceni sobie muzykę polską. Brała udział w festiwalach Mozartowskich, m.in. w Madrycie, El Escorial, Roubaix, w Pradze, Sewilli, Cordobie, Alicante, Santiago de Compostela, Festival de Opera de la Coruńa, Klangbogen Wien, Carinthischer Sommer Villach, Liege, Bejrucie, Vratislavia Cantans, Drezdner Musicfestspiele, Dniach Muzyki i Teatru w Poznaniu, Bydgoskich Festiwalach Operowych i Festiwalu Paschalnym w Operze Narodowej, „Porozumienie” we Wrocławiu i in. Koncertowała w większości krajów Europy, w Izraelu, Japonii, Libanie i Indiach. W 1997 r. zagrała w filmie Krzysztofa Zanussiego „Ostatni Krąg”. Otrzymała Złoty Krzyż Zasługi RP i odznakę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Dwukrotnie nominowana do nagrody fonograficznej „Fryderyk” a także do nagrody Andrzeja Hiolskiego za rolę Kostelniczki w operze Jenufa L. Janáčka. Ma w dorobku 7 płyt CD, nagrania m.in. dla telewizji polskiej, hiszpańskiej, francuskiej, holenderskiej, dla radia polskiego, irlandzkiego, austriackiego.

W 2007 r. ukończyła Podyplomowe Studia Logopedii i Pragmatyki Komunikacji na Akademii Pedagogiki Specjalnej. Jest pracownikiem naukowym Katedry Audiologii i Foniatrii i kierownikiem Kursów Emisji Głosu na Wydziale Wokalno-Aktorskim. UMFC. Prowadzi trening czynności głosotwórczych, terapię logopedyczną i uczy technik wokalnych w mowie i śpiewie. Bierze udział w projektach badawczych i konferencjach naukowych. Od 2008 r. jest kierownikiem artystycznym Falenickich Koncertów Letnich a od 2012 r. prezesem Falenickiego Towarzystwa Kulturalnego.

Bartosz Jakubczak ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz studia podyplomowe z najwyższym odznaczeniem w Royal Academy of Music w Londynie. Jest laureatem wielu nagród przyznanych przez tę uczelnię oraz nagrody Henry W. Richards Prize, przyznanej przez wybitnego angielskiego organistę Petera Hurforda.

Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Marie-Claire Alain, Jamesa Davida Christiego, Ulrika Spang-Hanssena, Kei Koito, Susan Landale, Jona Laukvika, Ludgera Lohmanna, Haralda Vogla oraz Wolfganga Zerera oraz w The McGill Summer Organ Academy w Montrealu.

W 2002 roku otrzymał nagrodę Prix de la Presse podczas konkursu bachowskiego Grand Prix Bach de Lausanne w Szwajcarii. W tym samym roku wystąpił w Royal Festival Hall w Londynie, wykonując światową premierę zadedykowanego mu utworu na organy solo Salve Sancta Facies angielskiego kompozytora Davida Gortona. Był uczestnikiem wielu prestiżowych festiwali w Wielkiej Brytanii, m.in. The Spanish Baroque Music Festival, London Handel Festival, London Bach Festival, Dartington International Summer School, The Spitalfields Festival, London Organ Forum, International Organ Festival at St. Albans, a także koncertów w Czechach, Francji, Grecji, Holandii, Irlandii, iemczech, Polsce, Szwajcarii, Szwecji i na Węgrzech.

W roku akademickim 2003/2004 wykładał w Royal Academy of Music w Londynie w ramach Pidem Organ Fellowship. Jest regularnie zapraszany do prezentacji wykładów podczas ogólnopolskich sesji naukowych, m.in. na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, Akademii Muzycznej w Krakowie i w Katowicach. Od 2004 roku pracuje w Katedrze Organów i Klawesynu UMFC, początkowo na stanowisku asystenta, a obecnie adiunkta. W 2009 uzyskał w UMFC stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka na podstawie rozprawy „Chorał gregoriański w wybranych utworach organowych Charlesa Tournemire’a”.  W 2015 w Akademii Muzycznej w Gdańsku otrzymał stopień doktora habilitowanego. W tym samym roku decyzją Senatu Royal Academy of Music w Londynie przyznano mu tytuł honorowego współpracownika Królewskiej Akademii Muzycznej (Associate of the Royal Academy of Music – ARAM). Przynależność do Akademii przyznawana jest jedynie tym absolwentom uczelni, którzy wyróżnili się oraz wnieśli znaczący wkład w dziedzinę, którą się zajmują.

WYSTAWA

Kapliczki – opowieść o cystersach i o Śląsku

Agnieszka Kubica – fotografia (pokaz slajdów)

Przez pięć wieków cystersi budowali na Śląsku potężny obszar gospodarczo- kulturowy, oparty na tradycji polskiej i katolickiej. Pod zaborem pruskim zainicjowali ruch budowy kapliczek wiejskich, który był kontynuowany po kasacie zakonu i trwał aż do II wojny światowej. Projekt Kapliczki wiejskie – opowieść o cystersach i o Śląsku powstał w latach 2012-2014 i dokumentuje kapliczki z trenów parku krajobrazowego Cysterskie Kompozycje Rud Wielkich.

Agnieszka Kubica – ceramik, fotograf, grafik, socjolog. Urodzona w Gliwicach, studiowała w Warszawie, gdzie obecnie mieszka i pracuje. Prowadzi warsztaty ceramiczne oraz antropologiczne dla dzieci i młodzieży, przygotowuje projekty edukacyjne dla instytucji kulturalnych i organizacji pozarządowych.

Strona internetowa artystki

Facebook:
www.facebook.com/ceramikakubica

Pobierz program [.pdf]

TAGI/ETYKIETY: ,